Een sector heroverweegt productie: goed verpakken

Luca Grazzini Luca Grazzini Industry Segment Manager

Elk jaar wordt tien miljoen ton verpakkingsmateriaal geproduceerd. Deze ongelooflijke hoeveelheid wikkels, schuimpinda's, dozen en zakken maken de verpakkingsindustrie tot een van de meest verbreide en winstgevende wereldwijd. Toch is het een enigszins onzichtbaar veld in de markt. Klanten zijn gewend om door de dunne laag plastic te kijken die hen van hun eten scheidt; of het nu een verpakking kippenvleugeltjes is, een stronk broccoli of een brood. Naast eten en drinken zit vrijwel elk product dat we kopen in een verpakking, die we meteen weggooien zodra we het product in huis hebben.

Hoewel het niet valt te ontkennen dat ontwikkelingen in de verpakkingsindustrie van doorslaggevend belang waren bij het verminderen van de hoeveelheid afval, doordat verpakkingen beschermen tegen bacteriën en de levensduur van het product te verlengen, maar nieuwe vragen omtrent duurzaamheid vragen om meer creativiteit en innovaties van zowel grote als kleine bedrijven.

Door een groter wereldwijd bewustzijn wordt naar schatting ongeveer 60% van het verpakkingsmateriaal teruggewonnen en gerecycled, maar voor steeds meer consumenten is dit niet langer genoeg. Omdat fabrikanten hun sociale verantwoordelijkheid herevalueren, is een vernieuwing van de productie van verpakkingen vereist.

Partner voor creatieve samenwerking

In de afgelopen decennia is Habasit een betrouwbare en gerenommeerde partner geweest voor duizenden klanten in de verpakkingsindustrie. We zijn goed toegerust om te voldoen aan de vereisten van een opkomende eco-vriendelijke markt, en Habasit werkt nauw samen met individuele klanten om verpakkingsoplossingen op maat te creëren die economisch rendabel en efficiënt zijn maar ook milieuvriendelijk. Met zo´n groot programma aan beschikbare transportbandoplossingen kunnen we nieuwe mogelijkheden creëren die niet alleen voldoen aan de meest strikte regelgeving in de markt, maar ook een gewetensvolle en competitieve kant bieden.

Groen gaan: de basis en verder

Wereldwijd gaan bedrijven de uitdaging aan van duurzame marketingstrategieën. Ondernemingen ontdekken dat millennials meer geïnteresseerd zijn in de ervaring van een aankoop dan een merknaam, en dit heeft behalve voor het product ook gevolgen voor het pakje waarin het arriveert.

De Berlijnse kruidenierswinkel Unpacked kiest voor verpakkingsvrij, en verkoopt alle artikelen los of als grote lading. Zo stimuleren zij klanten om hun eigen containers of bakjes mee te nemen of om deze te huren en later weer terug te brengen.

Pangea Organics, een bedrijf in huid- en lichaamsverzorgingsproducten gevestigd in Boulder, Colorado, verpakt de producten in composteerbare “klepschalen” gemaakt van pulp en vol met zaadjes, zodat de klanten de verpakking kunnen planten en daarna genieten van zelfgekweekte basilicum.

Saltwater Brewery, gevestigd in Florida, verving de kunststof ringen van een sixpack met een biologisch afbreekbare en eetbare houder gemaakt van de gerst en de hop die over zijn van het bierbrouwen. Het is niet alleen biologisch afbreekbaar, maar vormt ook een gezonde snack voor vis wanneer het terug in zee belandt.

Zelfs bedrijven met de omvang van Coca-Cola nemen initiatieven die de status quo trotseren. Het bedrijf produceerde onlangs een colablikje met een convex logo, zonder de rode lak die normaal op het aluminium wordt gespoten. Dit kleine detail verminderde de lucht- en waterverontreiniging die inherent is aan het lakproces en reduceerde de energie gebruikt voor het scheiden van de giftige lak en het aluminium in het recycling proces. Het resultaat was een mooi en chique zilverkleurig blikje, dat klanten aanspreekt en bijdraagt aan milieubehoud.

Habasit is een grote speler in zowel de basis- als commerciële toewijding aan het milieu, en elke inspirerende bedrijfsinnovatie bevindt zich ruim binnen ons productieprogramma. Of het nu gaat om het transporteren van producten voor een verpakkingsvrije winkel of het palletiseren van een duurzamer blikje frisdrank; Habasit heeft altijd eenvoudige en kosteneffectieve oplossingen beschikbaar.

Het belang van evolutie

De capaciteit om aan te passen en te groeien is altijd een sleutelelement geweest in de vooruitgang van Habasit in de verpakkingsindustrie. Het ontwikkelen van toepassingen die aansluiten bij de aspiraties van onze klanten is de motivatie die onze engineers scherp houdt.

In de verpakkingsindustrie is het nooit een kwestie van “one size fits all”. Met elke vooruitgang zijn er nieuwe bedrijfsvereisten, zoals het maken van een speciaal oppervlak of een passende bandafdekking afgestemd op de behoeften van de klant.

Door hun kennis en expertise kunnen de engineers van Habasit de volle omvang van onze transportbandproducten benutten: van vezelbanden ideaal voor bundelmachines tot de eindloze “grabber” banden voor verticale vormvul-sealmachines, en van HabasitLINK® kunststof modulaire banden, vaak gebruikt voor krimpfolietunnels en palletising, tot de diverse toepassingen van HabaSYNC® tandriemen. Aanvullende aanpassingen, zoals slijpen, het verwijderen van tanden, het frezen van groeven en het boren van gaten creëren stuk voor stuk nieuwe mogelijkheden voor elke toepassing.

Er hangt verandering in de lucht

We zijn allemaal maar al te goed bekend met onverantwoorde verpakkingen. De toename van e-commerce heeft de bestaande realiteit tot het extreme doorgevoerd, waarbij men kleine producten verpakt in kunststof en in dozen stopt en vervolgens in nóg grotere dozen verpakt, gevuld met schuimpinda's, voordat ze bij u thuis worden afgeleverd. Een recente Zweedse berekening toonde aan dat vrachtwagens voor e-businessgoederen meer dan 100 miljoen liter lucht in slechts één jaar transporteerden.

Optimale verpakking is mogelijk, en Habasit begrijpt dat hoe dichter we bij de wensen van onze klanten komen, hoe dichter we komen bij een duurzame en afvalvrije wereld. (ST)

For more information about our belting solutions for the packaging industry, visit our booth at Fachpack in Nürnberg, Germany, from Sep. 25th-29th, 2018. www.fachpack.de/en

het laden van een website

wacht alsjeblieft...

HIGHLIGHTS / archief

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit