Habasit op volle zee

Een van 's werelds meest moderne schepen is recent te water gelaten vanaf de IJslandse kust. De 55-meter lange stalen vis-trawler Engey RE91 is niet alleen uitgerust om op de Noordzee te varen, maar ook in het extreme klimaat van de Arctische Oceaan, een gebied dat elke winter vrijwel geheel is bedekt met ijs. Een poolwereld van uitstekende ijsbergen, gletsjers en kilometers blubberige zee, waarvan vroege cartografen al niet wisten of ze de regio als land of water moesten tekenen.

Tegenwoordig vormt dit ooit ongetekende gebied de visgronden voor de Engey RE91. Het schip is uitgerust met een uitgebreid visverwerkingssysteem, gemaakt door Skaginn 3X voor het IJslandse visproductenbedrijf HB Grandi. Skaginn 3X is al voor lange tijd klant van Habasit, en ontving recentelijk de IJslandse innovatie-onderscheiding voor Nieuwe Technologie.

Een productie aan boord

De nieuwste uitrusting van de Skaginn 3X`is gebaseerd op de geavanceerde ontwikkelingen in de visverwerkings- en automatiseringsindustrie. Een efficiëntere omgang met het product betekent een versere en betere kwaliteit van de vis.

De enorme trawler is niet alleen versterkt voor het transport en de opslag van enkele van de grootste vangsten ter wereld, maar heeft ook een complete verwerkingsfabriek aan boord. Het geavanceerde systeem maakt gebruik van Habasit transportbanden voor het schoonmaken, wegen, sorteren en koelen voordat de vis zelfs maar het schip heeft verlaten.

Het schip is voorzien van een revolutionair nieuw SUB-CHILLING™ systeem, dat de vis koelt tot -1°C zonder dat deze bevriest. De vangst kan dan gemakkelijke en veilig worden opgeslagen, zonder gebruik van ijs. Dit is slechts één van de vele innovaties bij de Skaginn 3X`s aan boord, inclusief zes aangevraagde patenten voor de verwerkingsapparatuur die wordt gebruikt op de Engey.

Bekijk deze video's om het visvwerkingssysteem aan boord en de boxtransportsystemen in actie te bekijken:


De juiste omstandigheden voor comfort

De vissen worden niet als enige(n) goed behandeld. Vanwege de zware weersomstandigheden blijft de bemanning meestal wekenlang binnen. Er is daarom extra aandacht besteed om van het interieur van het schip een comfortabele en leefbare ruimte te maken. Bemanningsleden met hogere rang hebben mini-suites met lounge en kantoorzones, de andere bemanningsleden hebben cabines met enkel bed en gedeelde badkamers. Naast de woongedeeltes zijn er een sportruimte, een sauna en een recreatieruimte met grote ramen van waaruit de ijskoude schoonheid van het Arctische landschap zichtbaar is. En als dat saai wordt, zijn er ook nog breedbeeldtelevisies.

Er worden momenteel nog twee van deze schepen gemaakt om binnenkort een kleine vloot van HB Grandi visgiganten te vormen.

Het volgen van de bouw van een trawler

Skaginn 3X benaderde Habasit voor het eerst in het najaar van 2016 over de productie van kunststof modulaire banden voor de verwerkingsfabrieken aan boord. Sommige van de benodigde transportbanden zouden tot wel 30 m lang worden, en met een gemiddelde van 50 banden per schip was het een enorme order met een levertijd van slechts zes weken. Skaginn 3X was een unieke klant, omdat ze grote containers kunststof modules kochten en zelf op locatie de assemblage deden.

Een van de grote voordelen van het bestellen van transportbanden van Habasit was het hoge niveau van schoonmaakgemak in elke fase van de visverwerking. De standaard Flat Top en de Flush Grid 2” kunststof modulaire banden bieden uitstekende hygiëne-eigenschappen door de gemakkelijk te openen scharnieren en één-stuk brede modules, waardoor er nauwelijks spleten zijn waar bacteriën kunnen groeien. Elke band is ook voorzien van het gepatenteerde “sleufgat”, waardoor water effectiever de scharniergebieden kan bereiken en reinigen.

Daarnaast werd op sommige transportbanden de 2” Top Round Bar Flight gebruikt voor een voorzichtige omgang met het product, wat een effectieve vermindering van productafval geeft en de algehele productiekwaliteit verbetert.

Kunststof modulaire transportbanden waren niet de enige producten van Habasit­ aan boord van het schip. Ook werden er HabaSYNC® tandriemen gebruikt voor het lossysteem (40 meter lang) en het box-transportsysteem (700 meter lang) dat wordt gebruikt voor transport van de dagelijkse vangst. Voor de specifieke vereisten voor het omgaan met vis werd een geheel nieuwe riem ontwikkeld met een AT20 maat met RVS koord. Het product heeft al bewezen 1000 N sterker te zijn dan gelijksoortige tandriemen op de markt en is nu een interessante aanvulling geworden op het Habasit programma.

Geen ruimte voor risico's

Omdat schepen vaak wekenlang onderweg zijn, is de betrouwbaarheid van elk apparaat van cruciaal belang. Afraffelen en onnodige risico's zijn onacceptabel. Daarom koos Skaginn 3X Habasit als partner voor dit grootschalige project dat absolute kwaliteit vereist in elke detail van de productie.

Hoewel Habasit al bijna 10 jaar aanwezig is op de markt in IJsland, vormen transportbanden aan boord een snelgroeiende sector met unieke vereisten. Habasit kijkt ernaar uit de zeilen uit te zetten op de volle zee van innovatie en samenwerking in IJsland en daarbuiten. (ST)

Stefan Fransson Technical Application Manager

Habasit op volle zee

het laden van een website

wacht alsjeblieft...

HIGHLIGHTS / archief

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit