De automotive industrie en Habasit bundelen hun krachten voor een vlotte reis

De geschiedenis van de moderne band begon met een stevige hoofdpijn. Op de kinderkopjes van May Street, in 1888 in Belfast, kreeg een jongetje ‘fietsen’ voorgeschreven als genezing voor zijn terugkerende hoofdpijn. Zijn vader, John Boyd Dunlop, was een succesvolle dierenarts en zag al snel in dat het voorschrift van de arts contraproductief was. De massief rubberen banden van de driewieler van het jongetje zorgden namelijk voor een hobbelige rit; de allereerste fietsen hadden niet voor niets de bijnaam "bottenschudders" gekregen. Maar op die dag, toen hij zijn zoontje over de straat zag stuiteren, kreeg Dunlop een revolutionair idee.

Hij sneed een vel rubber dat zijn operatietafel bedekte in strips, en naaide deze aan elkaar in een lang buis die hij vervolgens aan elkaar lijmde. Hij wikkelde er stroken canvas omheen, dichtte het oppervlak af met vloeibaar rubber en pompte er lucht in. Zo werd de eerste ‘pneumatische’, oftewel met lucht gevulde band geboren. Al binnen één jaar werd de snelheid en efficiëntie van Dunlop’s band bevestigd, toen de Ierse fietser Willie Hume het gebruikte om twee verschillende races te winnen, hoogstwaarschijnlijk zonder hoofdpijn.

Het Guinness World Record voor banden

Sinds 1888 is de bandenindustrie uitgebreid tot meer dan 900 bandenfabrieken wereldwijd. In 2015 werden er in de VS alleen al bijna 170 miljoen banden geproduceerd. Verbazingwekkend genoeg blijft de grootste bandenfabrikant ter wereld, erkend door het Guinness World Records, de LEGO Groep. Zij produceerde in 2011 meer dan 318 miljoen speelgoedbanden.

Ondanks deze enorme aantallen staan we niet dagelijks stil bij onze banden. Bijna niemand ziet banden als een levensverzekering, terwijl ze dat juist wel kunnen zijn. Een bandenprofiel kan namelijk het verschil maken tussen een korte of lange remweg. Daarnaast kent bijna iedereen de beproeving van een lekke band moeten vervangen langs de snelweg. Gelukkig komt dit dankzij de ontwikkeling op het gebied van de bandentechnologie steeds minder voor.

In 1901, iets meer dan een decennium nadat Henry Ford zijn eerste automobiel had geproduceerd, werden er 7000 auto's en 28.000 banden verkocht, en, in vergelijking daarmee, een duizelingwekkend aantal van 68.000 vervangende banden. Dit kwam omdat de ruwe weg in die tijd nog niet was afgestemd op auto's, waardoor het omleggen van een reserveband een routineklusje was en voertuigen vaak met tot wel vier reservebanden tegelijkertijd waren uitgerust.

Transportbanden achter de schermen

Terwijl de bandenindustrie continu nieuwe manieren vindt om bestuurders veilig over de wegen te laten rijden, werkt Habasit wereldwijd achter de schermen mee om fabrikanten te voorzien van de juiste transportbanden bij elke stap in de productie.

“Tijdens het bandenproductieproces, van begin tot einde, zijn er heel veel verschillende technische vereisten. Het proces begint met grondstoffen en eindigt met een afgewerkte band,” legt de Habasit Key Account Manager voor de automotive industrie, Jens Niepmann, uit. “We moeten een variëteit aan transportbanden bieden, met zeer uiteenlopende kwaliteiten, zoals hitte-, slijtage-, hydrolyse- of chemicaliënbestendigheid.”

De onverwachte ingrediënten van een autoband

Afhankelijk van de gewenste eigenschappen, zoals een lage rolweerstand of ultragrip, kunnen er tot wel 200 verschillende ingrediënten worden gebruikt voor een band: van natuurlijke en synthetische rubbers tot roet, en zowel silicium als een grote variëteit van chemische middelen.

In de afgelopen jaren is de sector bewuster geworden van haar ecologische voetafdruk, en zijn fabrikanten begonnen met het onderzoeken van de mogelijkheden om alternatieve oliën te gebruiken voor het maken van synthetisch rubber, zoals koolzaadolie, sinaasappel- en zonnebloemolie. Dit is niet alleen een stap naar duurzaamheid, maar biedt in sommige gevallen ook verbeterde eigenschappen van de band. Onderzoekers zijn ook op zoek naar de vervanging van dure versterkende vulstoffen zoals roet en silicium door oliën, cellulosevezels of andere plantenmaterialen. Een paar andere mogelijk onverwachte ingrediënten in de band zijn maiszetmeel, paardebloemen, walnootdoppen en houtpulp.

De wegenwacht waarop u heeft zitten wachten

Of een band nu bestaat uit bloemen of de melkachtige vloeistof uit een rubberboom, het productieproces blijft plakkerig en heet.

“Wanneer het rubber er net uitkomt, kan het wel 150-160°C zijn,” legt Jens Niepmann uit. “Het is een zeer ruige en specifieke omgeving voor de transportbanden, en omdat er zich chemische processen afspelen in het rubbermengsel, kunnen de eigenschappen van het tussenmateriaal zelfs wijzigen tijdens het transport.”

Van weefsel- en kunststof modulaire transportbanden tot brede tandriemen, er zijn tientallen transportbanden nodig voor het maken van slechts één band. In een grote fabriek waar tot wel 20.000 banden per dag worden gemaakt, is een naadloze en efficiënte assemblage noodzakelijk. Zelfs de kleinste onderbreking van de productie kan een bedrijf veel kosten. Stel je voor, die lekke band op de snelweg, maar dan 20.000 keer.

Hier schiet Habasit te hulp. Niet alleen om complete oplossingen te bieden voor elke fase van de productie, maar ook om een uniek product te bieden dat precies die "wegenwacht" is waar de industrie op heeft gewacht. Er zijn talloze tandriemen nodig in een productielijn voor banden. Wanneer ook maar één tandriem stokt, leidt de onvoorziene uitvaltijd tot hoge kosten en lagere productie. Wanneer een set tandriemen moet worden vervangen in een productielijn, betekent dit zelfs bij gepland onderhoud 10 uur uitvaltijd, en werk voor vier tot vijf medewerkers. En in elke bandenfabriek zijn er meerdere productielijnen!

Introductie van de HabaSYNC® Hinge Joint Mechanische Verbinder voor Tandriemen

Deze kleine verbinder is veilig gepositioneerd in de tandriem. Elk uiteinde van de roestvast stalen verbinding is verbonden met een metalen pen, die er gemakkelijk uit kan worden geschoven en daardoor een snelle en makkelijke demontage van de riem mogelijk maakt. Voor bandenfabrikanten wereldwijd heeft het product bewezen een grote invloed te hebben in het verlagen van de productiekosten en verhogen van de efficientie.

Zoals we allemaal weten is een incidentele stilstand, of het nu langs de kant van de weg is of in een bandenproductielijn, onvermijdelijk. Maar dat geldt niet voor hoofdpijn. In de geest van John Boyd Dunlop vindt Habasit nieuwe manieren om hobbelige ritjes comfortabeler te maken. (ST)

Craig Kenhart Industry Segment Manager Jens Niepmann Industry Key Account Manager Automotive - Tire

Bezoek onze stand op de Tire Technology Expo 2019 in Hannover, Duitsland van 5 t/m 7 maart 2019. www.tiretechnology-expo.com.

De automotive industrie en Habasit bundelen hun krachten voor een vlotte reis

het laden van een website

wacht alsjeblieft...

HIGHLIGHTS / archief

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit