De papierrevolutie: een nieuw hoofdstuk voor de industrie

Outi Kukkamaki Outi Kukkamaki Industry Segment Manager

“Wanneer ik mensen vertel dat ik werk in de papierindustrie, zeggen ze: ‘Maar die is toch op sterven na dood!’ Dan zeg ik: ‘Is dat zo? Misschien streef je wel naar een papierloos kantoor, en lees je de krant online, maar eigenlijk gebruik je dagelijks veel papier. Denk maar aan wc-papier, je wegwerpkoffiebeker of het pakket van je online bestelling.’”

Outi Kukkamaki, branchemanager Papier bij Habasit, laat zich niet afschrikken door de snelle veranderingen die haar vakgebied transformeren. Na bijna twintig jaar in de papierindustrie beaamt ze dat digitalisering de bekende wereld heeft veranderd, maar ondanks de continue achteruitgang van gedrukte media ziet ze hoe papier een bloeiende markt is geworden met een veelbelovende toekomst.

Veel meer dan het gedrukte woord

In 1981 was er voor de bruiloft van prinses Diana zo’n grote vraag naar tijdschriften en kranten dat het krantenpapier in Europa opraakte. In 1998 gebeurde hetzelfde toen Frankrijk het wereldkampioenschap voetbal won.

Hoewel mensen duidelijk een stuk minder afhankelijk zijn van het gedrukte woord, is de vraag naar papier niet afgenomen. Digitalisering heeft geleid tot een exponentiële groei van e-commerce, die meerlaagse verpakkingen nodig heeft voor de verzending van items wereldwijd. Alleen al in Noord-Amerika wordt 95% van alle producten verzonden in kartonnen dozen, en dat vraagt om een productie van bijna 60 miljoen ton karton.

Een andere factor, die consumenten gemakkelijk over het hoofd zien, is de sterke toename van kartonproducten in de voedingsmiddelenindustrie. Bedrijven richten zich op gebruiksgemak, waardoor papieren verpakkingen een essentieel marketinginstrument zijn geworden. Daarnaast heeft het groeiende bewustzijn van milieuproblematiek geleid tot een grote verschuiving van plastic naar papieren verpakkingen.

Herdrukken is de toekomst van recycling

In zo’n wijdverbreide industrie als papier is het niet verrassend dat duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt is geworden. “Tegenwoordig wordt krantenpapier gemaakt van oude tijdschriften en kranten,” legt Outi uit. “Bijna alle Europese fabrieken gebruiken 100% gerecyclede vezels. Dus als ik naar een papierfabriek ga, zie ik mijn oude krant van vorige week omgevormd worden tot die van volgende week.”

Papier is als een goede vriend; het komt altijd weer bij je terug. Bij de productie van krantenpapier zijn mechanisch gemaakte vezels grotendeels vervangen door gerecyclede vezels, omdat deze goed beschikbaar zijn en een hoge economische waarde hebben.

“Het kost veel energie om hout te vermalen of te raffineren tot vezels,” zegt Outi. Voor dit proces zijn een betrouwbare houtleverancier en een krachtige stroomvoorziening vereist. Als je in een Finse stad met een papierfabriek woont, dan merk je misschien dat de lampen heel even uitgaan op het moment dat de fabriek opstart. Zo’n fabriek verbruikt meer energie in een uur dan je huis in een jaar.

Het karton voor verpakkingsmaterialen wordt gemaakt van zuivere vezels (primaire verpakkingen) of gerecycled materiaal (secundaire verpakkingen). Primaire verpakkingen, waarin de producten zitten die je koopt, zijn voornamelijk gemaakt van zuivere vezels, omdat die betere bedrukbaarheid en uitstraling geven. ’s Werelds meest gebruikte kartonsoort, verpakkingskarton, bestaat grotendeels uit gerecycled materiaal op basis van vezels en wordt gebruikt voor secundaire verpakkingen, die goederen beschermen tijdens het verzenden. Nu is de trend om lichtere, duurzamere en sterkere verpakkingen te gebruiken, zowel om economische redenen als voor de bescherming van goederen.

Onlangs was er een belangrijke, baanbrekende innovatie op het gebied van bekerkarton. Wist je dat je wegwerpkoffiebeker veel plastic bevat om zijn vorm te behouden voor de drank? Nou, dit gaat veranderen. Met een nieuw uitgevonden plasticvrij proces wordt de beker 100% recyclebaar.

De rol van toiletpapier: luxe of noodzaak?

Een andere sector in de papierindustrie die vaak over het hoofd wordt gezien, is tissuepapier. Jaarlijks gebruiken we in West-Europa meer dan 20 miljard rollen toiletpapier, wat de zogenaamd in verval geraakte industrie een waarde oplevert van zo’n € 10 miljard.

Vroeger bepaalde je inkomen meestal wat voor “toiletpapier” je gebruikte. Zo gebruikten rijke Romeinen in rozenwater gedrenkte wol, terwijl de Franse adel de voorkeur gaf aan kant. Er zijn nog steeds beroemdheden die het als een luxeproduct beschouwen. Beyoncé gebruikt bijvoorbeeld alleen het Portugese merk Renova, dat meer dan € 2,5 per rol kost en verkrijgbaar is in unieke kleuren als rood, blauw en groen.

Maar voor de meesten van ons is toiletpapier gewoon noodzakelijk. In een enquête waarin mensen werd gevraagd wat ze mee zouden nemen naar een onbewoond eiland, noemde 49% toiletpapier. Het scoorde zelfs hoger dan eten.

De potentie van papier in de toekomst

De papierindustrie, die ook servetten, papieren handdoekjes en luiers omvat, blijft naar verwachting explosief groeien dankzij een toenemend hygiënebewustzijn en een stijgend besteedbaar inkomen in snelgroeiende markten als China.

“De sterke groei zal zich binnenkort ook voordoen in andere ontwikkelingslanden,” zegt Outi, “maar zelfs meer nog dan in luiers, wordt er een exponentiële groei verwacht in de markt voor vrouwelijke hygiëneproducten. Het versterken van de positie van vrouwen door hun menstruele gezondheid te bevorderen is de laatste jaren steeds belangrijker geworden.”

Inspelen op de behoefte aan verandering

Habasit is marktleider op het gebied van papierdruk- en afwerkingsprocessen, en Outi is ervan overtuigd dat Habasit een goede positie heeft om de uitdagingen van de veranderende markt het hoofd te bieden. In de verpakkingsindustrie zijn de banden van Habasit al sterk aanwezig in het productieproces van dozen, die bestaat uit de complexe automatisering van het lijmen, vouwen en transporteren van platen verpakkingskarton – en dat op topsnelheid. Elke band moet beschikken over een constante wrijvingscoëfficiënt, dimensionele stabiliteit en een hoge slijtvastheid voor snelle en veeleisende toepassingen.

Procesbanden met elastomeer zijn ook ideaal voor het transport van kwetsbaar materiaal, zoals tissuepapier.

“Toiletpapier heeft een voorzichtige behandeling nodig,” legt Outi uit. “De procesbanden moeten van goede kwaliteit zijn en een hele zachte grip hebben om het papier niet te beschadigen.”

De bandeisen zijn net zo divers als papiergebruik, maar Habasit heeft voor al die eisen een oplossing. De papierindustrie is helemaal niet in verval – sterker nog, papier blijft van essentieel belang in ons leven en gaat waarschijnlijk niet snel verdwijnen. (ST)

het laden van een website

wacht alsjeblieft...

HIGHLIGHTS / archief

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit