In de wereld van het blik zijn de meest onverwachte dingen mogelijk. Of het nu gaat om een hele kip in dikke jus, geroosterde krekels met eieren, bacon met een houdbaarheid van tien jaar of een Amerikaanse cheeseburger: de culinaire creativiteit van wat je al dan niet in een blikje kan stoppen lijkt onbegrensd. Zelfs blikjes drinken bestaan niet alleen uit bier of frisdrank. In China kun je de specialiteit “Vogelnest” kopen, een drankje dat bestaat uit vloeibare zwaluwnesten, en dat daardoor schijnbaar stofjes bevat voor het stimuleren van celgroei en versterken van het immuunsysteem.

“Naar mijn mening kun je álles in een blikje stoppen,” zegt Mark Veron, hoofd van techniek en ontwikkeling bij Canline. En blijkbaar doen we dat ook: wereldwijd gebruiken we ongeveer 180 miljard aluminium blikjes per jaar. Het is dus niet verrassend dat er een snelgroeiende industrie bestaat voor het alomtegenwoordige blik.

Veranderende vormen

Canline is een Nederlands internationaal bedrijf dat bedrijfsklare transport- en verpakkingsoplossingen ontwerpt en installeert voor de metalen en aluminium verpakkingsindustrie. Door magnetisme-, vacuüm-, en luchttechniek te gebruiken, specialiseert Canline zich in het interne transport bij de productie van de fragiele maar tegelijkertijd robuuste blikjes, die bij hoge transportsnelheden intact moeten blijven. Voor dit transport gebruikt het bedrijf vaak stoffen transportbanden van Habasit. Naast de hechte samenwerking met Habasit vanaf een vroeg stadium van de fabricage van de machines en productielijnen, plukt Canline ook de vruchten van het wereldwijde servicenetwerk van Habasit.

Canline, gevestigd in Nederland, heeft sinds 1969 grootschalige veranderingen in de industrie meegemaakt. In 1957 werd het eerste aluminium blikje geproduceerd, niet lang daarna in 1962 de treklipsluiting, gevolgd in 1965 door de frisdrankautomaat. Toen treklipsluitingen een zwerfafvalprobleem werden en een gevaar voor jonge kinderen en dieren, werd in 1975 de aangehechte frisdranklipsluiting uitgevonden. En daarmee hielden de ontwikkelingen niet op.

“In het verleden fabriceerden productielijnen slechts één blikmaat,” vertelt Mark Veron, “maar nu vragen klanten om verschillende diameters en hoogtes. De printkwaliteit, toename in productiesnelheid en het verdunnen van materiaal om kosten te besparen maken het steeds lastiger om de productielijnefficiëntie te handhaven, of zelfs te verbeteren.”

Toch is een van de belangrijkste uitdagingen in de moderne industrie esthetisch van aard. Blikjes kunnen zich nu eenmaal niet meten met de mooie rondingen van een PET-fles. “Aluminium is moeilijker te vormen,” vervolgt Veron. “De techniek is er, maar is duur en geeft een lage productiesnelheid.” Blikjes kunnen met 3000 per minuut geproduceerd worden, maar de snelheid gaat met minstens de helft omlaag wanneer ze een speciale vorm hebben. Volgens Veron is het slechts een kwestie van tijd voordat de industrie een manier vindt om een mooier blikje te maken.

De gezonde keuze

Vroeger hadden blikjes vaak de reputatie van “laatste redmiddel”-voedsel, terwijl het door de vorm van conserveren eigenlijk heel gezond is. Veel mineralen en vet oplosbare vitaminen, zoals A, D, E en K, worden behouden, net zoals proteïne en duurzaam vet (zoals geleiachtige kip). In sommige gevallen zorgt de hitte bij het inblikproces er zelfs voor dat meer antioxidanten vrijkomen bij groenten, zoals maïs en tomaten.

Een ander redelijk onbekend voordeel is dat de inhoud vaak heel vers is geoogst en geblikt. Dus ondanks dat een blikje groenten soms wel minstens vijf jaar lang houdbaar is, heeft de inhoud uiteindelijk meer voedingswaarden dan de ietwat verlepte groenten onderin je koelkast.

Blikje voor blikje de wereld conserveren

Hoewel ingeblikte etenswaren en drankjes een praktische, gezonde en zelfs heel lekkere keuze kunnen zijn, steekt er één voordeel bovenuit: duurzaamheid. Aluminium is onbeperkt recyclebaar. Gooi je een blikje in de recyclecontainer, dan staat deze meestal binnen 60 dagen weer als een splinternieuw gevuld blikje in de schappen.

“Het is de meest duurzame verpakking ter wereld,” vertelt Veron. “Wanneer je plastic recyclet, heb je altijd nieuwe chemicaliën of materialen nodig, maar stalen of aluminium blikjes zijn recyclebaar tot 80 à 95 procent.”

Ondanks dit enorme recyclepotentieel, is het vooral de uitdaging om de gebruikers zo ver te krijgen hun blikje in de recyclecontainer te gooien. Dit is zeker de moeite waard, aangezien een blikje van gerecycled aluminium 92% van de energie spaart die nodig is voor de productie van een nieuw blikje. In de Verenigde Staten wordt minder dan de helft van alle aluminium blikjes gerecycled – verspilde energie, die anders een miljoen huishoudens een jaar lang van elektriciteit zou voorzien. Duitsland, Zwitserland, Noorwegen en Finland doen het veel beter, door meer dan 90% van alle aluminium verpakkingen te recyclen.

Plastic scheiden kost de afvalindustrie veel werk, zelfs wanneer het gerecycled wordt. “Aluminium valt eenvoudig te scheiden met een magnetische wervelstroom,” aldus Veron, “maar plastic bestaat in zes of zeven verschillende soorten, die in het recycleproces een troebele stroom vormen. Die moet gescheiden, gereinigd en vernieuwd worden voordat er nieuw materiaal wordt toegevoegd.”

Veron denkt dat mensen pas nu beginnen in te zien dat blik duurzaam is, maar dat dit een enorme impact gaat hebben op de toekomst van recyclen.

Van kleine details tot massaproductie

Canline heeft voortdurend aan de voorhoede van de techniek van blik gestaan. Vernieuwende ontwikkelingen zijn noodzakelijk in een industrie met een altijd vindingrijke toekomst. Canline­ biedt unieke bedrijfsklare oplossingen, zoals de recentste exclusieve “Randomizer.“ Deze machine verspreidt de plaatsing van de bliklipjes tijdens fabricage, daarmee zorgend voor een gemakkelijker en gelijkmatiger inpakken en een besparing op transport- en opslagkosten. Kleine details als deze maken een enorm verschil bij de productie van duizenden blikjes per minuut.

Zelfs met de huidige enorme wereldwijde massaproductie verwacht Veron verdere groei in de industrie, aangezien mensen de voordelen van blik beginnen in te zien. Als het om een duurzame toekomst gaat, is culinaire creativiteit misschien niet de enige verrassing. (ST)

www.canline.com
Sonja StrimitzerMarketing

De wereld in een blikje

De wereld in een blikje

het laden van een website

wacht alsjeblieft...

HIGHLIGHTS / archief

HABASIT HIGHLIGHTS / select location

Habasit